ЗАЯВА ПРО ВИЗНАЧЕННЯ ОБСЯГУ СТРАТЕГІЧНОЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОЦІНКИ проекту

Генеральний  план  с. Комарівка Борзнянського району Чернігівської області

Замовник: Комарівська  сільська  рада Борзнянського району  Чернігівської  області,  код ЄДРПОУ 04412225

 

Вид та основні цілі документу державного планування та його зв'язок з іншими документами державного планування

Генеральний план є основною містобудівною документацією, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови й іншого використання території села та розробляється і затверджується в інтересах територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Підставою для розроблення генерального плану є рішення дев`ятої сесії восьмого скликання Комарівської сільської ради Борзнянського району Чернігівської області від 05 квітня 2018 року № 144-09/VIII.

Проект виконано відповідно до Земельного кодексу України, Водного кодексу України, Законів України «Про основи містобудування», «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про Генеральну схему планування території України», «Про благоустрій населених пунктів», «Про землеустрій», «Про охорону культурної спадщини», «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про природно-заповідний фонд», нормативно-правових актів та нормативно-методичних положень Міністерства  регіонального  розвитку,  будівництва  та  житлово-комунального господарства України (Державного комітету України з будівництва та архітектури).

Вихідними даними для розроблення генерального плану слугували:

-  дані обласного та районного управлінь статистики про розвиток господарського комплексу села, наявність житлового фонду, установ та підприємств обслуговування, розвиток інженерно-транспортної інфраструктури тощо;

-  дані Державного земельного кадастру щодо наявності земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності;

-  дані анкетувань підприємств, організацій та установ села;

-  пропозиції органів міського самоврядування та окремих служб щодо соціально-економічного та територіального розвитку населеного пункту.

При розробленні генерального плану були враховані раніше виконані проектні матеріали:

-  основні принципи і напрямки планувальної організації та функціонального призначення території;

-  перспективна чисельність населення, обсяги та структура нового житлового будівництва;

-  території, необхідні для подальшого розвитку населеного пункту, а також пропозиції щодо зміни межі населеного пункту;

-  пропозиції  щодо  формування  системи  громадського обслуговування населення та заходів з розвитку об’єктів соціальної інфраструктури, що забезпечують соціально-гарантований рівень життя згідно з державними будівельними нормами;

-  організацію вулично-дорожньої та транспортної мережі,

-  напрями  розвитку  інженерної  інфраструктури,  інженерної підготовки і благоустрою;

-  заходи з охорони навколишнього природного середовища, охорони та збереження культурної спадщини;

-  послідовність реалізації рішень, у тому числі етапність освоєння території;

-  Схема планування території Чернігівської області, розроблена ДП Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст "Діпромісто" імені Ю.М. Білоконя;

-  Нормативна грошова оцінка земельних ділянок населеного пункту с. Комарівка  Борзнянського  району  Чернігівської  області,  розроблена ДП «Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою » у 2011 році;

-  інші документи та матеріали, надані сільською радою.

 Генеральний план території пов'язаний з іншими документами державного планування:

  • Стратегія сталого розвитку «Україна-2020»,
  • Основні засади (стратегія) державної екологічної політики України на період до 2030 року;
  • Державна стратегія регіонального розвитку на період до 2020 року;
  • Стратегія регіонального розвитку Чернігівської області на період до 2020 року;
  • Схема планування території Чернігівської області.

 

Те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів)

Види планової діяльності та об'єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля, визначені частиною З статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» в межах території документу державного планування наступні:

  • буріння з метою водопостачання;
  • проведення робіт з розчищення і днопоглиблення русла та дна річок, берегоукріплення, зміни і стабілізації стану русел річок;
  •  поверхневе та підземне зберігання викопного палива чи продуктів їх переробки на площі 500 м2 і більше, об’ємом 15 м3 і більше.

Умови для реалізації видів діяльності та об’єктів, які матимуть значний вплив на довкілля, визначаються генеральним планом відповідно до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

 

Ймовірні наслідки

а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення. Генеральний план населеного пункту є комплексним документом, проектні рішення якого в різній мірі та формі можуть впливати на стан довкілля та здоров’я населення. Реалізація проектних рішень генплану може мати ймовірні наслідки для таких складових навколишнього природного середовища, як ґрунт, ландшафт,  повітря, поверхневі води:

-        забруднення атмосферного повітря викидами від основних та допоміжних технологічних процесів;

-     забруднення атмосфери викидами від транспортних засобів;

-     утворення та відведення стічних вод,

-     утворення промислових та побутових відходів;

-     акустичний вплив (шумове забруднення під час будівельних робіт);

-     видобування артезіанської води;

-     вилучення площ земель під виробничі об'єкти;

-     вплив при виконанні підготовчих та будівельних робіт;

- вплив на воді об'єкти при проведенні робіт з розчищення і днопоглиблення русла та дна річок, берегоукріплення, зміни і стабілізації стану русел річок.

 

б)      для територій з природоохоронним статусом:

Об'єкти природно-заповідного фонду у межах села с. Комарівка Борзнянського району Чернігівської областіта прилеглих територіях відсутні.

 

в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення. Будь які ймовірні транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення від реалізації принципових рішень розвитку, планування, забудови села на найближчі 20 років, які передбачені Генеральним планом с. Комарівка Борзнянського району Чернігівської області – відсутні.

 

Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути,

у тому числі якщо генеральний план не буде затверджено

Генеральним планом передбачається удосконалення планувальної структури населеного пункту. Основними цілями територіального планування є створення сприятливого середовища життєдіяльності і сталого розвитку села, забезпечення екологічної і техногенної безпеки, збереження природної і культурної спадщини.

Альтернативним варіантом є відмова від запланованої діяльності, так званий «нульовий варіант» без впровадження проектних рішень.

При цьому розглядається вплив на довкілля та прогноз його змін (наскільки вони можуть бути оцінені на базі наявної екологічної інформації та сучасного рівня наукових знань) без реалізації документу державного планування.

 

Дослідження,  які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки

Предметом стратегічної екологічної оцінки є проектні рішення генерального плану                    с. Комарівка Борзнянського району Чернігівської області, їх потенційний вплив на стан довкілля та здоров’я населення. З огляду на стратегічний характер такого виду документації як генеральний план, ключове значення у виконанні стратегічної екологічної оцінки проекту такого документу мають методи стратегічного аналізу.

При виконанні СЕО заплановано провести наступні дослідження:

- визначення цілей охорони довкілля, в тому числі здоров'я населення, з урахуванням існуючої екологічної ситуації в регіоні;

-     розгляд стратегічний цілей та проблем в інших актах законодавства;

- аналіз природних умови території, яка межує з ділянкою розміщення планової діяльності, включаючи характеристику поверхневих водних систем, ландшафтів (рельєф, родючі ґрунти, рослинність та ін.), гідрогеологічні особливості території та інших компонентів природного середовища;

-     прогноз можливих змін в природних екосистемах при реалізації запланованої діяльності та пропозиції щодо перспективного моніторингу стану довкілля після реалізації рішень генерального плану.

Під час стратегічної екологічної оцінки використовуватимуться такі методи та критерії:

-      метод цільового аналізу - дозволить встановити відповідність рішень проекту містобудівної документації екологічним цілям, визначеним містобудівною документацією та забезпечення безпечного для здоров'я населення середовища існування;

-       аналіз на відповідність містобудівної документації вимогам ДБН, санітарним нормам і правилам України, законодавству у сфері охорони навколишнього природного середовища;

-        врахування зауважень та пропозицій до проекту містобудівної документації.

 

Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування

З метою запобігання, зменшення та пом'якшення негативних наслідків виконання документа державного планування вся запроектована в генеральному плані проектна діяльність повинна здійснюватись відповідно до державних будівельних норм, санітарних норм і правил проектування містобудівної документації.

Щодо охорони атмосферного повітря рекомендовано виконати комплекс заходів:

-  застосування нових технологій та обладнання, у тому числі очисного устаткування, що дозволить зменшити шкідливий вплив на оточуюче середовище, а також перенесення окремих джерел шкідливого впливу, які межують з житловою забудовою, у глибину виробничих майданчиків, та в подальшому узгодити в установленому порядку з органами санітарного епідеміологічного контролю скорочення розміру нормативних санітарно-захисних зон;

-  інтенсивне озеленення та упорядкування санітарно-захисних зон (між джерелами та житловою забудовою).

Окрім того, з метою забезпечення нормативної якості повітря рекомендується:

-  проведення реконструкції комунальних систем та об’єктів тепло- і водопостачання шляхом впровадження новітніх енергоефективних технологій з енергозбереження;

-  коригування транспортної схеми; покращення дорожнього покриття вуличної мережі; (детальніше див. розділ «Транспорт»); розширення зелених смуг вздовж автодоріг з високою інтенсивністю транспортних потоків для зниження ступеню пилового забруднення;

-  здійснення  постійного  моніторингу  за  джерелами  викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Щодо охорони водного басейну:

-  розроблення проекту водоохоронної зони водотоків відповідно до вимог Водного та Земельного кодексів України;

-  розроблення робочого проекту та будівництво мережі зливової каналізації;

-  будівництво  системи  централізованого  коммунального водопостачання до 100 % забезпечення питною водою;

-  будівництво нових очисних споруд каналізації на основі новітніх технологій очистки стічних вод.

Стосовно охорони ґрунтів:

-  проведення геохімічного обстеження території села Комарівка;

-  100 %  охоплення  території  планово-подвірною  санітарною очисткою, реалізація програми роздільного збору побутових відходів, що дозволить зменшити на 30-50 % обсяг вивозу твердих побутових відходів;

-  розробка  спеціалізованої схеми санітарного очищення  села Комарівка  з  уточненням   першочергових  та  перспективних  заходів, спрямованих на створення промислового виробництва із сортування ТПВ, поліпшення екологічного та санітарного стану території;

-  першочергове 100 % охоплення житлових будинків, що знаходяться у 300-метровій СЗЗ кладовищ централізованими мережами водопостачання та водовідведення;

-  покращення дорожнього покриття вуличної мережі.

Щодо фізичних факторів впливу на навколишнє середовище (шум).

Основним джерелом шумового забруднення є автомобільний транспорт.

Забезпечення нормативного санітарно-гігієнічного стану прилеглих до вулиць територій  забезпечується переважно за рахунок створення придорожніх захисних зелених насаджень та дотримання правил землекористування в межах захисних  смуг  доріг  та  дотримання  санітарних  розривів  згідно ДБН Б.2.2-12:2019.

Ландшафтно-планувальні заходи:

-  формування планувальної структури території села Комарівка з урахуванням особливостей ландшафту;

-  створення нових зелених насаджень у межах села Комарівка;

-  формування  СЗЗ  (озеленення,  благоустрій)  виробничих  та комунальних об’єктів;

-  формування єдиної системи контрольно-спостережних постів системи моніторингу навколишнього середовища (житлова зона, рекреаційна зона, комунально-виробнича зона).

 

Пропозиції щодо структури та змісту

звіту про стратегічну екологічну оцінку

Відповідно до вимог Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку» Звіт про стратегічну екологічну оцінку складається до затвердження документа державного планування та містить з урахуванням змісту і рівня деталізації документа державного планування, сучасних знань і методів оцінювання таку інформацію:

1) зміст та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування;

2) характеристику поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення, та прогнозні зміни цього стану, якщо документ державного планування не буде затверджено (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);

3) характеристику стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я на територіях, які ймовірно зазнають впливу (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);

4) екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються документа державного планування, зокрема щодо територій з природоохоронним статусом (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);

5) зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із запобіганням негативному впливу на здоров’я населення, встановлені на міжнародному, державному та інших рівнях, що стосуються документа державного планування, а також шляхи врахування таких зобов’язань під час підготовки документа державного планування;

6) опис наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, у тому числі вторинних, кумулятивних, синергічних, коротко-, середньо- та довгострокових, постійних і тимчасових, позитивних і негативних наслідків;

7) заходи, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування;

8) обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка, у тому числі будь-які ускладнення (недостатність інформації та технічних засобів під час здійснення такої оцінки);

9) заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення;

10) опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення (за наявності);

11) резюме нетехнічного характеру інформації, розраховане на широку аудиторію.

 

Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції

Зауваження і пропозиції до Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проекту Генерального плану села с. Комарівка Борзнянського району Чернігівської області подаються до:

Комарівська  сільська  рада Борзнянського району  Чернігівської  області за адресою: Чернігівська обл., Борзнянський р-н, с. Комарівка, вул. Соборна, буд. 4, тел. 04653-25131

відповідальна особа  - Коваль Григорій Віталійович


Строки подання

Відповідно до п.5 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку» - строк громадського обговорення Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки становить не менше 15 днів з дня її оприлюднення.

 

Зауваження і пропозиції приймаються до 19 .02. 2019 року.